Özel öğrenci barınma kurumlarındaki ücret tahsilatı ve iadeleriyle ilgili işlemlerin; "Özel Öğrenci Barınma Hizmetleri Yönetmeliği'nin "Barınma hizmeti ücreti ve yükümlülükler" başlıklı 20. maddesinin dördüncü fıkrasındaki "Kuruma kayıt yaptıran öğrencilerden 15 Eylül tarihine kadar kurumdan ayrılanlardan hizmet sunum taahhütnamesinde belirlenen yıllık barınma hizmeti ücretinin %10'u, 15 Eylül ve sonrasında ayrılanlardan ise barınma hizmeti aldığı aylar ve içinde bulunulan ayın ücretinin tamamı ve kalan aylara ait barınma hizmeti ücretinin %30'u alınır. Bu öğrencilere depozitoları ile peşin ödeme yapılan hallerde bu fıkraya göre hesaplanacak ücret mahsup edilerek geriye kalan tutar bir ay içinde iade edilir ve hizmet sunum taahhütnamesi feshedilir. Aylık barınma hizmeti ücreti, hizmet sunum taahhütnamesinde belirlenen yıllık barınma hizmeti ücretinin hizmet sunulmak üzere belirlenen ay sayısına bölünmesi ile tespit edilir." hükmü ile öğrenci veya öğrenci velisiyle özel öğrenci barınma kurumu arasında imzalanan ve karşılıklı yükümlülüklerin yer aldığı "hizmet sunum taahhütnamesi' ndeki hükümler çerçevesinde yürütülmesi gerekmektedir.

 

 

Temel Eğitim Genel Müdürlüğünün 26.03.2020 tarihli ve 5905971 sayılı 81 ile gönderilen "Okul Öncesi Aidat Ücretleri" konulu yazıda belirtilen; Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinin, Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ücretin Alınması Ve Bütçenin Hazırlanması başlıklı; "MADDE 68 ?  (2) Eylül ayında ücret tam olarak alınır ancak haziran ayında ücret alınmaz. Yarıyıl tatilinde (Ek ibare:RG-10/7/2019-30827) ve ara tatilde ise aylık ücret tam olarak tahsil edilir. Okula kayıt yaptıran, ancak hiçbir hizmet almadan kayıttan vazgeçen velilere ödedikleri aidat iade edilir." Hükmü sadece Resmi okullardaki "aidat" hakkındadır.

 

Özel öğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve eğitim personelinin durumu, kurumda yapılan uzaktan öğretim ve daha sonra yapılacak olan telafi eğitimi çalışmaları da dikkate alınarak 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununun ilgili hükümleri gereği 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile 4857 sayılı İş Kanunu Hükümleri çerçevesinde kurucu veya kurucu temsilcileri tarafından değerlendirilecektir.

  • Özel öğretim kurumlarında çalışan eğitim personeli 4857 sayılı İş Kanunu hükümlerine göre en az bir takvim yılı olmak üzere Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği ekinde yer alan iş sözleşmesine göre çalışmaktadırlar. İşlemlerin buna göre yapılması gerekmektedir. 

 

2020-2021 eğitim öğretim yılında, 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu kapsamında faaliyette bulunan özel okullarda, Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğin 46 ncı maddesinin yedinci fıkrası hükmü doğrultusunda 8 ve 12. sınıflarında öğrenim gören öğrencilerden isteyenler için 20.08.2020 tarihinden itibaren maske, fiziki mesafe ve hijyen kuralları olmak üzere alınan önlem ve tedbirler ile "Eğitim Kurumlarında Hijyen Şartlarının Geliştirilmesi ve Enfeksiyon Önleme Kontrol Kılavuzunda" belirtilen hususlara titizlikle uyulması kaydıyla "derslere takviye kursu" açılabilecektir.

 

2020-2021 eğitim öğretim yılında 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu kapsamında faaliyette bulunan okul öncesi eğitim hizmeti veren kurumlarda Bakanlıkça yüz yüze eğitimin başlatılacağı tarihe kadar kurumların kurucuları ve öğrenci velilerinin istemeleri hâlinde "Eğitim Kurumlarında Hijyen Şartlarının Geliştirilmesi ve Enfeksiyon Önleme Kontrol Kılavuzunda" belirtilen hususlara titizlikle uyulması kaydıyla yaz okulu ve yaz kulüpleri faaliyetleri yapılabilecektir.

 

Uzaktan eğitim araçlarıyla, canlı dersler vasıtasıyla ve EBA televizyonları vasıtasıyla giderilecektir." 

 

"Aşamalı ve seyreltilmiş eğitim; belli sınıf düzeylerinin öncelikli olarak açılmasından ve derslerin ve konuların seyreltilmesi, tam olarak içeriğin tümüyle yüz yüze aynı saat ve süre içerisinde değil de belirli konuların belirli noktalarının özellikle ve öncelikle işlenmesini ifade etmektedir.

 

Servislerde, okul bahçesinde, okul binasına girişte, ders başlayana kadar maske ve benzeri hususlardaki standartlar daha önce hazırlanan kontrol kılavuzu çerçevesinde belirlendiği şekilde hem öğrenciler hem öğretmenler hem de veliler için birtakım rehberler hazırlanmıştır. Teneffüsler ve benzeri durumlara ilişkin standartlar da bu kılavuzlarda yer almaktadır ve zamanı geldiğinde ayrıntılı biçimde bunlar da açıklanacaktır. Maske tedariki Bakanlık tarafından da sağlanacak, okulların hijyen standartlarını geliştirmek üzere çeşitli kurumlarla çalışmalar devam etmektedir, bu standartların denetimi için görevlendirilen denetmenler her bir okulun standardını gözden geçirmektedirler.

 

Okullar açıldığında öğrencilere, öğretmenlere, okulların destek personeline, servis sürücülerine varana kadar okullarla ilgili herkesin sağlık durumu HES kodları marifetiyle takip altında olacaktır.Ailesinde ya da yakın çevresinde virüs tanısı konulmuş kişiler bu sistem sayesinde tespit edilecek ve gerekli önlemler alınacaktır.

 

Yeni eğitim öğretim yılı 31 Ağustos'ta uzaktan eğitimle açılacak, yüz yüze eğitime 21 Eylül'den itibaren "aşamalı ve seyreltilmiş" şekilde geçilecektir. İsteyen özel okullar 17 Ağustos Pazartesi gününden itibaren uzaktan eğitim araçlarıyla eğitim faaliyetlerine başlayabilecektir.Bilim Kurulunun tavsiye kararları neticesinde "aşamalı ve seyreltilmiş" bir modelle 2020-2021 eğitim-öğretim yılına başlanacak. "Buna göre 31 Ağustos 2020 tarihinde okullar uzaktan eğitimle açılacak ve öğretim yılı da bu şekilde başlamış olacaktır. 21 Eylül'de Bilim Kurulu tarafından tavsiye edilen sınıflarda aşamalı ve seyreltilmiş şekilde yüz yüze eğitimin de başlamasına karar verilmiştir. İsteyen özel okullar 17 Ağustos Pazartesi gününden itibaren uzaktan eğitim araçlarıyla eğitim faaliyetlerine başlayabilecektir. Yüz yüze eğitim alamayan öğrenciler eğitimlerine uzaktan eğitim araçlarıyla devam edecekler. Uzaktan eğitim araçları, kendi kademelerine uygun içerikler çerçevesinde EBA televizyon kanalları, kendi öğretmenleriyle yaptıkları canlı dersler ve bu derslerin devamında EBA internetin içeriğindeki birtakım konulardan da oluşacaktır."

 

Özel Okul Dernekleri temsilci Başkanları, uzaktan eğitim sürecinde yemek ve servis ücreti alınmayacağı konusunda basın açıklaması yapmıştır.

 

Özel okullara kayıt yaptıran öğrencilerin ücret iş ve işlemleri, Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin "Ücret Tespiti" başlıklı 53. üncü maddesi hükümleri çerçevesinde belirlenmektedir. Ayrıca Genel Müdürlük internet sayfasında yayımlanan özel okul kayıt sözleşmesi de öğrencinin okula kaydı esnasında öğrenci velisi ile okul idaresi arasında karşılıklı olarak imzalanmakta olup ücret ödemeleri sözleşme hükümleri çerçevesinde öğrencinin kayıtlı olduğu okula yapılmaktadır.

 

Yürürlükteki mevzuata ve kayıt sözleşmesi şartlarına aykırı olmamak kaydıyla özel şartlar okul idaresi ve öğrenci velisi tarafından belirlenebilir.

 

Resmî ortaöğretim kurumlarından özel ortaöğretim kurumlarına, özel ortaöğretim kurumlarından resmî ortaöğretim kurumlarına nakil iş ve işlemleri, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin "Ortaöğretim kurumları arasında nakil ve geçişler" başlığı altındaki hükümler çerçevesinde yapılmaktadır. Söz konusu yönetmeliğin hükmü gereği İmam Hatip Liselerinin 11. ve 12. sınıflarından özel Anadolu ve fen liselerine nakil yapılamaz.

 

5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununun 6 ncı maddesinin altıncı fıkrasında; "Bu Kanun kapsamında faaliyet gösteren kurumlarda, Bakanlıkça belirlenen programları başarıyla tamamlayanlar aldıkları kurs bitirme belgeleriyle tamamladıkları programlara ilişkin iş yerlerinde çalışabilir ve iş yeri açabilirler. Bu durumda olan kişiler için başkaca bir meslek belgesi aranmaz." şeklinde  ifade edilmekte olup halen yürürlüğü devam etmektedir.

 

Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumlarına Yönetici Görevlendirme Yönetmeliği kapsamında yapılacak yönetici seçme sınavları, resmi okul/kurumlara yönetici olarak atanacakların belirlenmesine yönelik olup özel okul/kurumları kapsamamakta; özel okul/kurumların yönetici görevlendirmeleri, özel öğretim kurumları mevzuatına göre gerçekleştirilmektedir. Özel okullarda yönetici olmaya ilişkin olarak Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin "Yöneticilerin nitelikleri" başlıklı 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde; "Özel okullarda; resmî veya özel öğretim kurumlarında en az iki yıl asıl görevli olarak öğretmenlik yapmış olmak veya öğretmenlik yapma koşullarını taşıyıp en az iki yıl asıl görevli uzman öğretici olarak görev yapmış olmak. " hükmü yer almakta olup buna göre pedagojik formasyona da sahip olunması gerekmektedir.

 

Bakanlığımıza bağlı olarak faaliyet göstermekte olan özel okullarda uygulanacak yıllık eğitim-öğretim ücretinin tespiti ve artış oranları Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 53 üncü maddesinde açıklandığı şekliyle uygulanmaktadır. Özel okulların ara sınıflarındaki ücret artışları,  önceki yılın öğrenim ücretine,  bir önceki yılın ortalama  (Yurt İçi ÜFE+TÜFE)/2 oranına en fazla % 5 artış yapılarak belirlenecektir.

 

Bakanlığımıza bağlı olarak faaliyet göstermekte olan resmi/özel okul/kurumlara hangi branşta hangi lisans bölümü mezunlarının atanabileceği Talim ve Terbiye Kurulunun 9 sayılı kararında açıklanmıştır.

 

Bakanlığımıza bağlı olarak faaliyet göstermekte olan özel okullarda uygulanacak yıllık azami öğrenim ücreti artış oranları Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 53 üncü maddesinde belirlenmiş olup bu ücretlerin hangi aydan başlatılacağı, ücretin peşin mi yoksa taksitli mi ödeneceğine ilişkin bir hüküm bulunmamakta, bu hususlar okul ve veliler arasında yapılan sözleşmeyle kararlaştırılmaktadır. 

 

Bakanlığımıza bağlı olarak faaliyetlerini sürdürmekte olan resmi ve özel okul/kurumlara kimlerin rehberlik öğretmeni olarak atanabilecekleri Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 9 sayılı kararında açıklanmakta ve atamalar buna göre yapılmaktadır. Bunun dışında özel okul/kurumlara rehberlik öğretmeni bulmakta zorluk yaşandığı dönemlerde ve yerlerde Bakanlığımızca veya Bakanlığımızın verdiği yetkiyle Valiliklerce en son 2017 yılında açılan 240 saatlik kurslarda başarılı olanlar da görevlendirilmişlerdir.

 

Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin okullara kayıtlarında resmi veya özel okul ayrımı bulunmamakta olup yeterli puanı almaları halinde sınavla öğrenci alan okullarda ve diğer okullarda öğrenim görme hakları bulunmaktadır.

 

Özel öğretim kurumlarında görev yapan uzman öğreticiler; görevlendirileceği alanda yükseköğrenim mezunu kişiler olup 2, 3 veya 4 yıllık yükseköğretim programlarından mezun olan ancak pedagojik formasyonu bulunmayan kişilerdir. Görevlendirileceği alanda lisans mezunu olup pedagojik formasyonu bulunanlar ise öğretmen olarak atanabilmektedirler. 

 

Özel okullar, Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin "Eğitim öğretim faaliyetleri" başlıklı 8 inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan "Ortaöğretim kurumlarında, destekleme ve yetiştirme kursları açılabilir. Bu kurslarla ilgili usul ve esaslar, Bakanlıkça belirlenir." hükmü gereği destekleme ve yetiştirme kursları açabilmektedirler.

 

Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenevi, Öğretmenevi ve Akşam Sanat Okulları Uygulama Yönergesinin "Tanımlar" başlıklı 3 üncü maddesinde "Eğitim çalışanı: Bakanlık kadrolarında görev yapanlar ile özel öğretim kurumlarındaki eğitim personelini ve bunların emeklilerini, ifade eder" şeklinde tanımlanmış olup kurum kimliği ile öğretmenevlerine özel öğretim kurumlarında çalışan personelin başvurması halinde bu kurumlardan yararlanmaları mümkündür.

 

Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında; "Okullarda, resmî okullar için hazırlanan yıllık çalışma takvimi uygulanması esas olmakla birlikte, valilikçe kabul edilmesi halinde ayrı bir çalışma takvimi de düzenlenebilir." hükmü gereği velilerin isteği, okulun uygun görerek başvuruda bulunması ve Valilikçe de uygun görülmesi halinde ara tatil, yarıyıl tatili ya da yaz tatillerinde de kurumlar eğitim öğretim faaliyetlerine devam edebileceklerdir.

 

Konuya ilişkin olarak 5682 sayılı Pasaport Kanununda: "Hususi damgalı pasaportlar; birinci, ikinci ve üçüncü derece kadrolarda bulunan veya bu kadrolar karşılık gösterilmek veya T.C. Emekli Sandığı ile ilgilendirilip emekli kesenekleri bu derecelerden kesilmek suretiyle sözleşmeli olarak çalıştırılan Devlet memurları ve diğer kamu görevlileri ile birinci derece kadro ile emekliliğe hak kazanmış olan belediye başkanlarına; diplomatik pasaport verilmesini gerektiren vazifelerden başka herhangi bir resmi vazife ile veya kendi hesaplarına yabancı ülkelere gittikleri zaman verilir. " hükmü yer almaktadır.

 

Özel öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde "Hizmet içi eğitim merkezi: 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun genel ve özel amaçlarıyla temel ilkelerine uygun olarak resmî veya özel kurum, kuruluş veya iş yeri personeline hizmet içi eğitim yoluyla eğitim veren özel öğretim kurumlarını," ifade eder şeklinde tanımlanmış olup aynı Yönetmeliğin 51. maddesinin  sekizinci fıkrasında ise "Hizmet içi eğitim merkezlerinde kayıt sırasında katılımcılardan; T.C. kimlik numarası, adı, soyadı, öğrenim durumunu belirten kurum, kuruluş veya iş yerince hazırlanan liste istenir." hükümleri yer almaktadır. Mevzuat gereği resmî veya özel kurum, kuruluş veya iş yeri personeline hizmet içi eğitim yoluyla eğitim vermekle görevli özel hizmet içi  eğitim merkezlerinin, kuruluş amacı ve kapsamı dışındaki kişilere eğitim vermemesini sağlamak için il/ilçe milli eğitim müdürlükleri tarafından kurumca anlaşma yapılan işyerinde çalıştığına dair belgeler istenmektedir. 

 

Resmi okul/kurumlarda görev yapan öğretmenler, ihtiyaç halinde asıl görevlerini aksatmamak ve aylık karşılığı okutmakla yükümlü bulunduğu haftalık ders saati sayısını doldurmaları kaydı ve çalıştıkları kurumların izniyle sadece özel okullarda aylık karşılığı okutmakla yükümlü bulunduğu haftalık ders saati sayısının yarısı kadar (en fazla 8 saat) ücretli ders alabilmektedirler. Bunun dışında resmi okul/kurumlardan özel öğretim kurumlarına ek ders karşılığı görevlendirme yapılmamaktadır

 

Millî Eğitim Bakanlığına bağlı olarak faaliyet gösteren resmi ve özel okullarda uygulanan haftalık ders çizelgeleri Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca belirlenmektedir. Bunun dışında uygulanan fazla ders/etüt vb. çalışmalar kurumun ve velinin isteğine bağlı olarak yürütülmektedir

 

Özel öğretim kurumlarında görev yapan eğitim personeli, 4857 sayılı İş Kanunu çerçevesinde kurumlarla düzenledikleri sözleşmede belirtilen esaslara göre görevlendirilmektedirler. Ayrıca, Söz konusu personel, 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununun 9 uncu maddesinde belirtilen hak ve sorumluluklara sahiptir.

 

Genel Müdürlüğümüz tarafından özel kurumlar için düzenlenen hizmet içi eğitim faaliyetlerine ilişkin bilgileri Genel Müdürlüğümüz internet sayfası Duyurular bölümünden edinebilirsiniz.

 

Program geliştirme ilkelerine uygun hazırlamak ve Bakanlık onayı almak koşuluyla farklı derslere ait öğretim programları uygulayabilirsiniz.

 

Genel Müdürlüğümüzün internet sayfası programlar bölümünde yayımlanan Özel Kurslar Çerçeve Programı'nı esas alarak eğitim vermek istediğiniz alana ilişkin taslak programınızı hazırlayabilir ve kurumunuzun bağlı bulunduğu il/ilçe millî eğitim müdürlüğü üzerinden onay sürecini başlatabilirsiniz.

 

Özel yaygın eğitim kurumlarında uygulanan kurs programlarına Genel Müdürlüğümüzün internet sayfasındaki Programlarbölümünden ulaşabilirsiniz.

 

Bakanlığımıza bağlı olarak özel öğretim kurumu açmak isteyen kurucular Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğünün resmi web sayfası (https://ookgm.meb.gov.tr/) adresindeki Mevzuat linkinde yer alan 5580 Sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununa bağlı olarak Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde istenen belgelerle birlikte Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesindeki kurum binasına ilişkin hususları yerine getirmeleri getirmektedir.

 

Maddi durumu iyi olmayan başvuru sahipleri özel öğretim kurumundan ücretsiz eğitim alabilmek için nasıl bir yol izlemeleri gerektiği konusunda Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin altıncı bölümü "Ücretsiz veya Burslu Okuyacak Öğrenci ve Kursiyerler" başlığındaki; "Ücretsiz okutulacak öğrenci ve kursiyerlerin oranı ile dağılımı

 

MADDE 57 ?

 

(1) (Değişik:RG-5/7/2014-29051) Kurumlar, kurumda okuma hakkını kazananlardan Kanunun 13 üncü maddesinde belirtilen (Mülga ibare:RG-19/2/2020-31044) (...) çocuklara öncelik verilir.

 

(2) Aynı kuruma, birinci fıkrada sayılanların başvurusu kurumun ücretsiz okuma kontenjanından fazla olması hâlinde yerleştirme valilikçe yapılır.Birinci fıkrada sayılan öğrenci veya kursiyerlerden kuruma başvuruda bulunulmaması hâlinde, yüzde üçlük oranın tamamından kayıtlı öğrenci ve kursiyerler yararlandırılır.

 

(3) (Değişik:RG-5/7/2014-29051) Kurumlara, ücretsiz okutmakla yükümlü oldukları öğrenci ya da kursiyer başvurusu olmaması veya başvuranların sayısı kontenjandan az olması hâlinde, durumları 58 inci maddeye uygun olanların başvuruları sağlanarak ücretsiz okuma hakkından yararlandırılır. Bunun mümkün olmaması hâlinde de ücretsiz okuyacak öğrenci ve kursiyerler kurum tarafından belirlenir.

 

(4) Kurumun bir bölüme başvurusunun az olması hâlinde, diğer bölümler için yapılan başvurularla ücretsiz okutulacak öğrenci ve kursiyer kontenjanı tamamlanır.

 

(5) Ücretsiz okutulacak öğrenci ve kursiyerlerin sayısını tespit ederken 0,5 ve daha yukarı çıkan kesirli sayılar bir üst tam sayıya tamamlanır. Ücretsiz okutulacak öğrenci ve kursiyerlerin başvurusu

 

MADDE 58 ?

 

(1) (Değişik:RG-5/7/2014-29051) Kurumlarda ücretsiz (Mülga ibare:RG3/7/2016-29761) (...) okumak için başvuracak öğrenci ve kursiyerlerden, okullarda ücretsiz okuyacak Kanunun 13 üncü maddesinde belirtilen (Mülga ibare:RG-19/2/2020-31044) (...) çocuklar dışındaki öğrencilerin bir önceki sınıfını geçmiş ve davranış notunun tam olması şartları aranır.

 

(2) (Değişik:RG-5/7/2014-29051) Kanunun 13 üncü maddesinde belirtilen harp veya vazife malulü sayılanların ilk ve orta öğrenim çağındaki çocukları ile haklarında koruma, bakım veya barınma kararı verilen çocuklardan, ayrıca Kanunun 13 üncü maddesinde belirtilen harp veya vazife malulü sayılanların mensubu olduğu kurumdan alınacak harp veya vazife malulü olduğunu gösterir belge istenir.

 

(3) Her ders yılı veya dönemde, kurumda ücretsiz okumak isteyen öğrenci veya kursiyerler bu isteklerini kuruma kayıt sırasında, "Özel Öğretim Kurumlarında Ücretsiz Okuyacak Öğrenci ve Kursiyerlere Ait Başvuru Formu"nu (EK-7) doldurarak başvurur. 

(4) Gerçek dışı bildirimde bulunduğu tespit edilen öğrenci ve kursiyerin, ücretsiz okuma hakkı veya bursu kurum müdürlüğünce iptal edilir. Öğrenci ve kursiyere ücretsiz okuduğu veya burs aldığı dönemlere ait ücretler ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda kanuni faizi ile birlikte ödettirilir.

 

(5) Ücretsiz okumak üzere başvuranların sayısı kontenjandan az olması hâlinde, durumları birinci fıkraya uygun olanların başvuruları sağlanarak ücretsiz okuma hakkından yararlandırılır. Değerlendirme kurulu

 

 MADDE 59 ?

 

(1) Kurumlarda, ücretsiz okumak için yapılan başvuruları değerlendirmek amacıyla değerlendirme kurulu oluşturulur.

 

(2) Değerlendirme kurulu, kurum müdürünün başkanlığında iki eğitim personelinden oluşur.

 

(3) Değerlendirme kurulu, dönem başlamadan toplanır ve "Özel Öğretim Kurumlarında Ücretsiz Okuyacak Öğrenci ve Kursiyerler Başvuruları Değerlendirme Formu"na (EK-8. göre başvuruları değerlendirip ücretsiz okuyacak öğrenci ve kursiyerleri tespit ederek ilgililere duyurur.

 

(4) (Ek:RG-5/7/2014-29051) Özel öğretim kurumlarında ücretsiz okuma hakkı kazanan öğrenci ve kursiyerler MEBBİS'te oluşturulan elektronik modüllere işlenir. Ücretsiz okuyacak öğrenci ve kursiyerlerin ücretlerinin iadesi

 

MADDE 60 ?

 

(1) Ücretsiz okumaları uygun bulunan öğrenci ve kursiyerlerden alınan ücretler, (Değişik ibare:RG-5/7/2014-29051) okullarda öğretimin başlamasından sonra iki ay içinde; diğer 31 kurumlarda ise dönem bitiminden sonraya kalmamak şartıyla kurum yönetimince bir ay içinde ödenir. (Mülga cümle:RG-5/7/2014-29051) (...)

 

(2) Öğrenci ve kursiyerler, daha önce ödedikleri ücretlere ait verilen fatura ve makbuzların asıllarını kuruma iade etmek zorundadırlar. Ücretsiz okuma süresi

 

MADDE 61 ?

 

(1) Ücretsiz okuma hakkı kazanan öğrenci ve kursiyerlerin bu hakları yalnız o öğretim yılı veya dönemi için geçerlidir. (Ek cümleler:RG-3/7/2016-29761) Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri ile özel eğitim okulları bünyesinde açılan özel eğitim ve rehabilitasyon birimlerinde destek eğitimi gören engelli bireyin ücretsiz okuma süresi kurumdan ilişiği kesilene kadar devam eder. Engelli bireyin kuruma devam etmediği ay için kurumca belirlenecek başka bir engelli birey ücretsiz okuma hakkından faydalandırılır." hükümlerine göre değerlendirilmektedir.

 

Ailelere SMS aracılığıyla "Kurumumuzdan indirim kazandınız, başvuru için kurumumuza gelmeniz gerekmektedir." denilerek, senet imzalattırılması sonrası Özel öğretim kurumuna kayıt yaptıranların kaydından vazgeçmesi durumunda; Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 56 ncı maddesindeki;  " (3) (...) (Değişik ibare: RG-13/1/2017-29947) Kurumlara (Mülga ibare:RG-12/4/2016-29682) (...) kaydolan öğrenci ve kursiyerlerden;

  • a) (Değişik:RG-21/7/2012-28360) Öğrenim ücretini yıllık olarak belirleyen okul öncesi eğitim kurumu, ilkokul, ortaokul, özel eğitim okulu, ortaöğretim okullarında (Mülga ibare:RG-20/6/2017- 30102) (...) öğretim yılı başlamadan (Ek ibare:RG-19/2/2020-31044) sınavla öğrenci alan resmî okulların 9 uncu sınıflarına kayıt yaptırdığını belgelendirenler hariç, okuldan ayrılanlara yıllık ücretin yüzde onu dışındaki kısmı iade edilir. Öğretim yılı başladıktan sonra ayrılanlara yıllık ücretin yüzde onu ile öğrenim gördüğü günlere göre hesaplanan miktarın dışındaki kısmı iade edilir.
     b) Öğrenim ücretini ders saati ücreti olarak belirleyen kurumlarda dönem başlamadan ayrılanlara öğrenim ücretinin yüzde onu dışındaki kısmı iade edilir. Dönem başladıktan sonra ayrılanlara öğrenim ücretinin yüzde onu ile öğrenim gördüğü ders saati sayısına göre hesaplanan miktarın dışındaki kısmı iade edilir.
    c) Öğretime başladıktan sonra ayrılan öğrenci veya kursiyerlerden alınacak ücret kurumun öğrenim ücretinden fazla olamaz.
    (4) (Ek:RG-19/2/2020-31044) Kurumlardan ayrılan öğrenci/kursiyerlerin ücret iadeleri ayrılış tarihinden itibaren en geç bir ay içerisinde yapılır." hükümleri yer almaktadır.
    Ayrıca; ilgili kişi söz konusu hususa ilişkin İl / İlçe Millî Eğitim Müdürlüklerine, kaymakamlık bünyesinde yer alan Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru yapacağı gibi; 28/11/2013 tarih ve 28835 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan "Tüketicinin Korunması Hakkinda Kanun" da yer alan hükümlere göre hakkını arayabilmektedir.

 

Başvuru sahibinin kayıt yaptırmak istediği kurumda, uygulanan programın Bakanlığımızın onayladığı programlardan olup olmadığı ya da devam etmek istediği programı söz konusu kurumun uygulama izninin olup olmadığı konusundaki tereddüdüne ilişkin Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğünün resmi web sayfasındaki (https://ookgm.meb.gov.tr/) adresinde yer alan Programlar Linkinden öğrenebileceği gibi kurumun bağlı bulunduğu Milli Eğitim Müdürlüğünden de öğrenebilmektedir. 

 

Başvuru sahibinin kayıt yaptırmak istediği kurumun Bakanlığımıza bağlı olarak faaliyet yürütüp yürütmediği konusundaki tereddüdüne ilişkin Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğünün resmi web sayfasındaki (https://ookgm.meb.gov.tr/) adresindeki Özel Öğretim Kurumları linkinde yer alan Özel Öğretim Kurumları Listesinden öğrenebileceği gibi kurumun bağlı bulunduğu Milli Eğitim Müdürlüğünden de bilgi edinebilmektedir.

 

Özel öğretim kurumunda kayıtlı iken erken ayrılma ya da kaydın iptali durumunda izlenecek yol; Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 56 ncı maddesindeki;
" (3) (...) (Değişik ibare: RG-13/1/2017-29947) Kurumlara (Mülga ibare:RG-12/4/2016-29682) (...) kaydolan öğrenci ve kursiyerlerden;

  • a) (Değişik:RG-21/7/2012-28360) Öğrenim ücretini yıllık olarak belirleyen okul öncesi eğitim kurumu, ilkokul, ortaokul, özel eğitim okulu, ortaöğretim okullarında (Mülga ibare:RG-20/6/2017- 30102) (...) öğretim yılı başlamadan (Ek ibare:RG-19/2/2020-31044) sınavla öğrenci alan resmî okulların 9 uncu sınıflarına kayıt yaptırdığını belgelendirenler hariç, okuldan ayrılanlara yıllık ücretin yüzde onu dışındaki kısmı iade edilir. Öğretim yılı başladıktan sonra ayrılanlara yıllık ücretin yüzde onu ile öğrenim gördüğü günlere göre hesaplanan miktarın dışındaki kısmı iade edilir.
     b) Öğrenim ücretini ders saati ücreti olarak belirleyen kurumlarda dönem başlamadan ayrılanlara öğrenim ücretinin yüzde onu dışındaki kısmı iade edilir. Dönem başladıktan sonra ayrılanlara öğrenim ücretinin yüzde onu ile öğrenim gördüğü ders saati sayısına göre hesaplanan miktarın dışındaki kısmı iade edilir.
    c) Öğretime başladıktan sonra ayrılan öğrenci veya kursiyerlerden alınacak ücret kurumun öğrenim ücretinden fazla olamaz.
    (4) (Ek:RG-19/2/2020-31044) Kurumlardan ayrılan öğrenci/kursiyerlerin ücret iadeleri ayrılış tarihinden itibaren en geç bir ay içerisinde yapılır." hükümleriyle belirlenmiştir.Bu hüküm dışında ücret talep edildiği takdirde İl / İlçe Millî Eğitim Müdürlüklerine başvurulması gerekmektedir.

 

652 Sayılı Özel Barınma Hizmeti Veren Kurumlar ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 43 üncü maddesinin ikinci fıkrası kapsamında özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerindeki destek eğitim faaliyetlerine ilişkin eğitim hizmeti sunanların ya da yararlananların gerçek dışı beyanda bulunarak fazladan ödemeye sebebiyet vermesi halinde, söz konusu tutarın iki katı ve yasal faiziyle sorumlulardan müteselsilen tahsil edileceği göz önüne alınarak; gönderilen SMS'lerdeki yanlışlıklara ilişkin engelli birey ve/veya aile tarafından oluşturulacak dilekçe ile il/ilçe milli eğitim müdürlüklerine ve/veya CİMER üzerinden Bakanlığımıza başvuruda bulunulması gerekmektedir.

 

5580 Sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu kapsamında Bakanlığımız uhdesinde faaliyette bulunan özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görevlendirilen eğitim personeli için ilgili mevzuat Düzenlemeleri Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği, Talim Ve Terbiye Kurulunun 9 Nolu Kararı İle Talim Terbiye Kurulunun Destek Eğitimlerinde Görev Alacak Eğitim Personeli Mütalaasıdır.

 

Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinin her yıl il/ilçe milli eğitim müdürlüklerince denetlenmeleri zorunlu olup, herhangi bir mevzuat dışı uygulama olması halinde denetimler dışında da ilgili mercilere başvurarak inceleme/soruşturma yapılması istenebilmektedir.

 

Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu kapsamında açılmakta olup, özel müteşebbisler tarafından işletilmektedir. Bu merkezlerde görev yapmakta olan yönetici, öğretmen ve uzman öğreticiler bu Kanun hükümleri saklı kalmak üzere;

a) Sosyal güvenlik ve özlük hakları yönünden; 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu ile 4857 sayılı İş Kanunu,
b) Yetki, sorumluluk, ödül ve cezalar ile bunların uygulanması bakımından; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 1702 sayılı İlk ve Orta Tedrisat Muallimlerinin Terfi ve Tecziyeleri Hakkında Kanun, 4357 sayılı Hususi İdarelerden Maaş Alan İlkokul Öğretmenlerinin Kadrolarına Terfi, Taltif ve Cezalandırılmalarına ve Bu Öğretmenler İçin Teşkil Edilecek Sağlık ve İçtimaî Yardım Sandığı ile Yapı Sandığına ve Öğretmenlerin Alacaklarına Dair Kanun ile 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun, hükümlerine tâbidir.

 

Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği kapsamında, engelli bireylerin özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerindeki destek eğitim faaliyetlerinden yararlanmaları halinde ayda 8 saat bireysel ve/veya 4 saat grup eğitiminin tüm ücreti Milli Eğitim Bakanlığı tarafından karşılanmaktadır. Genel Müdürlüğümüzün söz konusu eğitimimin niteliğinin arttırılmasına yönelik çalışmaları devam etmektedir.

 

Ücretsiz dağıtılan ders kitaplarının geri toplanarak yeniden dağıtılması; derslerin öğretim programlarının geliştirilerek güncellenmesi, takım kitaplarda öğrenci çalışma kitaplarının bir yıllık kullanmayı gerektirmesi, yıpranan kaybolan kitapların yerine yenileri verileceğinden öğrencilerin bir bölümüne yeni bir bölümüne eski kitap verilmesinin pedagojik olmaması gibi sebeplerle ders kitapları her yıl yeniden basılarak öğrenci ve öğretmenlerimizin hizmetine sunulmaktadır. Ayrıca; Bu ders kitapları okullar tarafından il/ilçe millî eğitim müdürlükleri koordinesinde ilgili eğitim- - öğretim yılı sonunda toplanılarak geri dönüşüme kazandırılmaktadır.

 

İlgili öğretim daireleri donatım taleplerini bütçe ve ödenek serbestisi durumuna göre değerlendirip karşılamaktadır.

 

Okul ve kurumlar ihtiyaçlarını e-talep modülüne Ocak - Şubat aylarında Bakanlıkça belirlenen tarihler arasında girebilmektedir. 

 

 

Bu modül üzerinden okul ve kurumlar yalnızca donatım (okullar ve kurumlar için kullanılmak üzere sıra, masa, bilgisayar, elektronik cihazlar vb.) ihtiyaçlarına ait veri girişi yapabilmektedir. 

 

Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumlar (donatım talepleri hariç) tüm ihtiyaçlarını, il ve ilçe milli eğitim müdürlükleri ise tüm ihtiyaçlarını bu sistem üzerinden girebilirler.

 

Kamu konutları tahsis türlerine uygun olarak öncelikle ait oldukları okul /kurum/birim personeline mevzuatta belirtilen esaslar doğrultusunda tahsis edilir.

 

2946 sayılı Kamu Konutları Kanunu ve 23.09.1984 tarih ve 18524 sayılı Resmî Gazete 'de yayımlanan Kamu Konutları Yönetmeliği doğrultusunda konut tahsis edilen kurum/okul/birimler bünyesinde oluşturulan ilgili konut dağıtım komisyonlarınca puan sıra üstünlüğüne göre tahsis işlemleri gerçekleştirilmektedir.

 

2946 sayılı Kamu Konutları Kanunu'nun 2. maddesinde belirtilen kurum personeli kamu konutlarından faydalanabilir

 

 

385 sıra numaralı Millî Emlak Genel Tebliği'nde belirtilen esaslar çerçevesinde işlem tesis edilecektir.

 

 

Kamu konutlarının ekonomiye kazandırılması 4706 ve 7061 sayılı kanunlarda yapılan değişiklikle hüküm altına alınmıştır. Süreç Çevre ve Şehircilik Bakanlığının ilgili birimlerince yürütülmektedir. İlgililer tarafından anılan Bakanlıkça yapılan kamu bildirimleri takip edilmelidir.

 

 

Bakanlığımızın satış sitesi olan www.kultureserleri.meb.gov.tr internet adresinden istediğiniz eserimizi satın alabilirsiniz.

 

Eserinizin Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanması için Yayın Kurulu tarafından yayımlanmasına karar verilmesi gerekmektedir. Bu nedenle;

 

  1. Eserinizin dizgi ve tasarımı yapılmış 2 adet nüshası,
  2. Eserinizin kopyalandığı 1 adet CD/DVD/Taşınır Bellek,
  3. Kısa özgeçmiş,
  4. Dilekçe ve iletişim bilgilerinizden oluşan evraklarla birlikte şahsen ya da posta ile aşağıdaki adrese başvurmanız gerekmektedir.

 

Başvuru adres
Millî Eğitim Bakanlığı
Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Ders Kitapları ve Yayımlar Dairesi
4.KatC Blok Bakanlıklar /ANKARA

 

 

Bakanlığımız, Sağlık Bakanlığı ve Tarım ve Orman Bakanlığı ve diğer kurum ve kuruluşlar işbirliği içerisinde "Okul Kantinlerinde Satılacak Gıdalar ve Eğitim Kurumlarındaki Gıda İşletmelerinin Hijyen Yönünden Denetlenmesi "Konulu Genelge 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılından itibaren geçerli olmak üzere imzalanarak yürürlüğe girmiştir. Genelgenin Ek.1'de yer alan Genel Kurallar 20. Maddesi gereğince "Öğrenciler seyyar satıcılardan yiyecek satın almamaları konusunda uyarılmalı ve okul önlerinde yiyecek satılmasını önleyici tedbirler alınmalıdır." okul idaresi gerekli tedbirleri almalıdır.  Ayrıca okul ve kurumlarda öğrenci, öğretmen, yönetici ve memurlar diğer okul çalışanlarına (hizmetli, kantin işletmecisi/çalışanı, servis şoförü vb.) ve velilere yönelik farkındalık eğitimleri verilmektedir. Okul yönetimleri tarafından öğrencileri okul zamanı içerisinde dışarıya çıkışları önlenmesine yönelik tedbirler alınmakta ve bu konularda veli ile işbirliği yapılmaktadır.

 

Bakanlığımıza bağlı resmi ve özel okul/kurumların bünyesinde faaliyet gösteren; yemekhane, kantin, kafeterya, büfe, çay ocağı gibi gıda işletmelerinde satışı yapılacak olan gıdalar ve bu gıdalara ilişkin kriterler Sağlık Bakanlığı "Bilim Kurulu" önerileri doğrultusunda Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenir. Okulda satışı yapılabilecek yiyecek içeceklere ilişkin talep ve öneriler Tarım ve Orman Bakanlığı başkanlığında üç Bakanlığın ikişer temsilcisinden oluşan komisyonca alınır. Yapılan değerlendirme sonucu Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından resmi yazı ile Sağlık Bakanlığı Bilim Kurulu kararı için iletilir. Komisyon izleme ve değerlendirme yapmak üzere yılda en az bir kez toplanır.

 

 

Bakanlığımıza bağlı olan okul/kurumlardaki yemekhane, kantin, kafeterya, büfe, çay ocağı vb. yerlerde 10.03.2016 tarihli ve 90757378-10.06-E.2852893 sayılı "Okul Kantinlerinde Satılacak Gıdalar ve Eğitim Kurumlarındaki Gıda İşletmelerinin Hijyen Yönünden Denetlenmesi" konulu Genelge kapsamında satış yapılmakta ve buraların satılacak gıdalar, gıda güvenilirliği ve hijyen yönünden denetimleri yapılmaktadır.
Bakanlığımıza bağlı okul/kurumlardaki yemekhane, kantin, kafeterya, büfe, çay ocağı vb. işletmeler iki kademede denetlenmektedir: 1.Gıda işletmelerinin genel denetimleri; okul müdürünün kendisi veya görevlendireceği bir müdür yardımcısı başkanlığında kurulacak bir komisyon tarafından ayda en az bir kez Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi/özel eğitim kurumları bünyesinde faaliyet gösteren yemekhane, kantin, kafeterya, büfe, çay ocağı gibi gıda işletmelerinin özel hijyen denetim formuna uygun olarak denetlenir. Bu komisyon öğrenim yılı başında öğretmenler kurulu toplantısında seçilir. Komisyon; müdür, müdür başyardımcısı veya müdür yardımcısının başkanlığında tercihen "Okul Kantinlerine Dair Özel Hijyen Kuralları Yönetmeliği" kapsamında eğitim alan öğretmenlerden en az bir kişi, okul aile birliğinden bir yetkili, öğrencilerin oylarıyla seçilen okul meclisi başkanı veya yardımcısından oluşturulur.
Acil durumlarda gereği için mutlaka tarım il/ilçe müdürlüklerine haber verilir. 2.Gıda işletmelerinin ilçe denetim ekipleri tarafından denetlenmesi; okul/kurumlarda okul denetim komisyonun çalışmalarının kontrolü ve denetimin daha etkin hale getirilmesi ve okul/kurumlarda sağlıklı beslenmenin sağlanması amacıyla; kurumlar arası verimli ve eşgüdüm içerisinde hareket edilmesi açısından illerde Valinin onayı ile İl Millî Eğitim Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü, Tarım ve Orman İl Müdürlüğü temsilcilerinden oluşan İl Denetim Komisyonu ve ilçelerde Kaymakamının onayı ile İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü, İlçe Sağlık Müdürlüğü/Toplum Sağlığı Merkezinden ve Tarım ve Orman İlçe Müdürlüğü temsilcilerinden oluşan İlçe Denetim Ekipleri kurulur ve bunlar okul/kurumlardaki yemekhane, kantin, kafeterya, büfe, çay ocağı gibi gıda işletmelerinin kontrol ve denetimini gerçekleştirir.

 

Öğretmenevi ve akşam sanat okulu müdürlüklerinde sunulmakta olan bütün hizmetlerin fiyatları, MEB Öğretmenevi, Öğretmenevi ve Akşam Sanat Okulu Uygulama Yönergesinin "Fiyat tespiti" başlıklı 21 inci maddesi hükümleri çerçevesinde belirlenmektedir.

 

Öğretmenevi ve akşam sanat okulu müdürlüklerinde konaklama ve diğer hizmetlerden faydalanma ile ilgili iş ve işlemler, MEB Öğretmenevi, Öğretmenevi ve Akşam Sanat Okulu Uygulama Yönergesi hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilmektedir. Ayrıca, bu kurumlarda konaklayacak olanlara uygulanacak olan farklı fiyat tarifeleri,  her yıl Hazine ve Maliye Bakanlığınca yayımlanan Kamu Sosyal Tesislerine İlişkin Tebliğ hükümleri çerçevesinde, kamu görevlisi ve sivil vatandaş olmak üzere iki kategoride belirlenmektedir. 

 

Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmelik kapsamında  öğrenci taşıma hizmeti sunan yükleniciler ile 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu'na göre sözleşme imzalanmakta ve sözleşmenin uygulanması aşamasındaki iş ve işlemler anılan Kanun hükümlerine göre yürütülmektedir. Bu çerçevede, taahhüdün sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesi amacıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 43'üncü maddesi uyarınca alınan kesin teminatın iadesi 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu'nun 13'üncü maddesinde yer verilen hükümlere göre yapılabilmektedir.
Covid-19 salgınının Kamu İhale Sözleşmelerine etkisine ilişkin olarak 02.04.2020 tarihli ve 31087 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 2020/5 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesinde, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'na göre gerçekleştirilen ihaleler sonucu imzalanan sözleşmelerin, sözleşmenin tarafı olan idareler tarafından Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alındıktan sonra 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu'nun "Mücbir sebepler" başlıklı 10'uncu maddesine göre değerlendirilebileceği belirtilmiştir. Bu bağlamda, Covid-19 salgını nedeniyle okullara ara verilmesi nedeniyle öğrenci taşıma ve yemek hizmeti alımı sözleşmelerinin, sözleşme süresi dolmadan mücbir sebeplere bağlı olarak yaptırımsız şekilde (kesin teminat iade edilerek) feshedilebilmesi, yüklenici tarafından süresi içerisinde idareye yapılacak fesih başvurusunun Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından uygun görülmesi durumunda mümkün olabilecektir

 

Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmelik kapsamında  öğrenci taşıma hizmeti sunan yükleniciler ile 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu'na göre sözleşme imzalanmakta ve sözleşmenin uygulanması aşamasındaki iş ve işlemler anılan Kanun hükümlerine göre yürütülmektedir. Covid-19 salgınının Kamu İhale Sözleşmelerine etkisine ilişkin olarak 02.04.2020 tarih ve 31087 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2020/5 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesinde, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'na göre gerçekleştirilen ihaleler sonucu imzalanan sözleşmeler kapsamında, yükleniciler tarafından 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu'nun "Mücbir sebepler" başlıklı 10'uncu maddesi çerçevesinde süre uzatımı talebinde bulunulması durumunda söz konusu başvuruların sözleşmenin tarafı olan idareler tarafından Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşüne göre değerlendirilmesi gerektiği belirtilmiştir. Bu bağlamda, Covid-19 salgını sonucu okullara ara verilmesi nedeniyle, bahsi geçen Yönetmelik kapsamında imzalanan öğrenci taşıma hizmet alımı sözleşmeleri kapsamında süre uzatımı verilebilmesi, yüklenici tarafından süresi içerisinde idareye yapılacak "süre uzatımı" talepli başvuruların Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından uygun görülmesi durumunda mümkün olabilecektir. 

 

 

Bilindiği üzere taşımalı eğitim kapsamında öğrenci taşıma hizmeti sunan yükleniciler ile 4735 Sayılı Kamu İhaleleri Sözleşmeleri Kanunu ve ihale dokümanında yer alan düzenlemelere göre sözleşme imzalanmakta ve yüklenicilere yapılan ödemeler ilgili sözleşme hükümlerine göre fiilen çalışan gün üzerinden yapılmaktadır. Bu bakımdan, çalışmayan günler için yürürlükteki mevzuat uyarınca ödeme yapılması mümkün bulunmamaktadır. Ancak tüm dünyayı olduğu gibi ülkemizi de etkileyen (Koronavirüs) salgın nedeniyle içinden geçmekte olduğumuz olağanüstü ekonomik koşulların etkilerinin hafifletilmesi ve giderilmesi amacıyla Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından " Ekonomik İstikrar Kalkanı" programı açıklanmıştır. Bu çerçevede söz konusu ekonomik program kapsamında Bakanlığımız ile yüklenici arasında imzalanan sözleşmenin tabi olduğu mevzuatta bir değişiklik yapılması durumunda  bundan sonraki süreçte ilgili mevzuata göre hareket edilecektir.

 

Özel servis araçlarının taşıma uygulaması Okul Servis Araçları Yönetmeği hükümlerince yürütülmekte olup Yönetmeliğin "Tanımlar" başlıklı 3. maddesinin (m) bendinde "Taşımacıyı tespit komisyonu: Her yıl ilgili okul müdürünün başkanlığında, okul aile birliği başkanı, öğretmenler kurulu toplantısında belirlenecek bir öğretmen (bir asıl, bir yedek üye), öğrencisi servisle taşınan veliler arasından okul idaresinin belirleyeceği iki velinin (iki asıl, iki yedek üye) ve varsa okul eğitim vakfı yönetim kurulunca belirlenecek bir temsilcinin katılımıyla oluşturulacak komisyonu, ifade eder." hükmü yer almaktadır. Söz konusu Yönetmeliğin "Okul servis araçlarının çalıştırılması" başlıklı 8. Maddesinin birinci fıkrasında "Okul servis araçlarının çalıştırılması taşımacıyı tespit komisyonunun kararı ile yapılır.

 

Okul servis araçlarının çalıştırılması faaliyetinin bir eğitim öğretim yılını kapsayacak şekilde yapılması esastır. Ancak taşıma hizmetinin kalitesinin artırılması ve maliyet avantajı sağlanması amacıyla, faaliyet azami üç eğitim öğretim yılını aşmayacak şekilde yaptırılabilir." hükmü ile ikinci fıkrasında "Taşımacıyı tespit komisyonunun kararları mahalli mülki idare amirlerinin onayı ile yürürlüğe girer."  ifadesi ve dördüncü fıkrasında "Veliler, istemeleri halinde çocuklarını bu Yönetmelikte belirtilen şartları taşıması kaydıyla herhangi bir taşımacı ile anlaşarak da taşıtabilirler. Bu hakkın kullanılması halinde taşımacı; bu Yönetmelikte istenen belge ve bilgileri okul yönetimine bildirir. Okul yönetimi bu bilgi ve belgeleri incelenmek üzere il ve ilçe milli eğitim müdürlüğüne gönderir. Bu şekildeki taşımaya mülki idare amirliklerinin onayı ile izin verilebilir. İlgililerine/yararlananlara okul alanının kullandırılmasında farklı muamelede bulunulamaz." hükümlerine yer verilmiştir.
Bu kapsamda Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 8. Maddesinin altıncı fıkrası doğrultusunda hazırlanan Okul Servis Araçlarının Çalıştırılmasına İlişkin Usul ve Esaslar uyarınca okul servis ücretlerinin ödenmesinde kamu kaynağı kullanılmamakta olup ilgili Usul ve Esasların "Sözleşmeler" başlıklı 10. Maddesinin birinci fıkrasında "Okul servis araçlarının çalıştırılması işleri (EK-2)'deki sözleşmeye bağlanır. Sözleşmeler taşımacıyı tespit komisyonu tarafından hazırlanır ve komisyon başkanı ile komisyonca işi yapmasına karar verilen istekli tarafından imzalanır. Sözleşmelerin notere tescili ve onaylattırılması zorunlu değildir." hükmünce söz konusu ücretlerin ödenip ödenmemesi hususu ilgili okul idaresi ile ilgili okul taşımacıyı tespit komisyonunun sorumluluğundadır. 

 

30/05/2018 tarihli ve 10581842 sayılı Makam Oluru ile yürürlüğe giren "Okul Servis Araçlarının Çalıştırılmasına İlişkin Usul ve Esasların" ekinde yer alan ek-2 okul servis araçları sözleşmesinin "Ücret" başlıklı 6'ncı maddesi (c ) fıkrasında; "Yarıyıl tatillerinde ücret talep edilmez." hükmü yer almaktadır. Ayrıca, yüklenici tarafından hizmet sunulmaması halinde ücret talep edilmemesi gerekmektedir.

 

Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 5'inci maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendinde; "Taşımanın tamamının veya bir kısmının bir büyükşehir belediyesi/belediye sınırları içerisinde gerçekleşmesi halinde; şehir içinde izlenecek güzergâh için ilgili büyükşehir belediyesinden/belediyeden özel izin belgesi almakla, yükümlüdürler." hükmü yer almaktadır. Ancak, Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliğinin 16 'ncı maddesinin ikinci fıkrasının (g) bendinde;  "Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinin ilkokul, ortaokul, imam-hatip ortaokulu öğrencilerinin taşınmasında, (c) bendinin ise öğrenci taşıma uygulaması kapsamında ihale edilen tüm taşıma hizmetlerinde, taşımacıdan/yükleniciden istenmesi zorunlu değildir. Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 5 inci maddesinin dördüncü fıkrasında hükme bağlanan yetki belgelerine ilişkin ise aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesi hükmü uygulanır." hükmü ile değişiklik yapılmıştır.

 

 

Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 9'uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde;" 26 yaşından gün almış ve 66 yaşından gün almamış olmak," hükmü yer almaktadır.

 

Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliğinin "Yemek hizmetleri" başlıklı 20'nci maddesinin 1'inci fıkrasında; "Taşıma uygulaması kapsamında taşınan özel eğitim öğrenci/kursiyerleri dışındaki ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine öğle yemeği verilir. İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine taşıma yoluyla eğitim kapsamında öğle yemeği verilen okullarda açılan özel eğitim sınıflarına devam eden öğrenciler de bu hizmetten yararlandırılır. Yemekler, Kamu İhale Kanunu hükümlerine göre temin edilir." hükmü yer almaktadır.

 

İş sözleşmeleri; öğrenci taşıma işi uhdesinde kalan yüklenici firma ile kurum arasında yapıldığından ödemeler, Bakanlığımızca sözleşme yapılan firma hesabına gönderilmektedir.

 

Söz konusu ödenekler, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonundan Bakanlığımız hesabına aktarıldığı tarihten itibaren ilgili banka hesaplarına zaman geçirmeksizin gönderilmektedir

Bakanlığımız Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliğinin 4'üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde; "Öğrencisi taşınan yerleşim birimi: Öğrenci taşıma uygulaması kapsamına alınan büyükşehir statüsündeki illerde belde, köy veya köy altı yerleşim yerlerinden mahalle statüsü kazanan ve toplu taşıma hizmeti verilmeyen yerleşim birimlerini; büyükşehir statüsü dışındaki illerde ise belde, köy ve köy altı yerleşim yerleri ile daha önce köy statüsünde olup belediye sınırları içerisine alınan, toplu taşıma hizmeti verilmeyen yerleşim birimlerini, ifade eder." hükmü gereğince toplu taşıma hizmeti bulunan yerleşim yerindeki öğrenciler öğrenci taşıma uygulaması kapsamına alınmamaktadır.

 

Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 4'üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde;" Okul servis aracı olarak kullanılacak taşıtların yaşları oniki yaşından büyük olmayacaktır. Taşıtların yaşı fabrikasınca imal edildiği tarihten sonra gelen ilk takvim yılı esas alınarak hesaplanacaktır." hükmü yer almaktadır. Ancak aynı Yönetmeliğin Geçiş hükmü başlıklı Geçici 3'üncü maddesinde; 2019 ve 2020 yılları itibarıyla on iki yaşını bitirecek ve okul servis aracı olarak kullanılacak taşıtlarda, muayeneden geçmiş olması kaydıyla 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (f) bendindeki şart 1/7/2021 tarihine kadar aranmaz." hükmü yeralmaktadır.

 

Danıştay 8'inci Dairesi 2009/8738 esas sayılı ve 2011/2453 sayılı kararı ile 17/09/2009 gün ve 27352 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren, Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 4'üncü maddesinde yer alan rehber personel yaşının 20 ve en az ilköğretim mezunu olmasına ilişkin hüküm iptal edildiğinden, 25/10/2017 tarihli ve 30221 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin taşıma işlerinde çalışanların şartları, görev ve sorumlulukları başlıklı 9. maddesi 2. fıkrası (a) bendi "22 yaşını doldurmuş ve en az lise mezunu olmak," hükmü uygulanmaktadır.

 

 

Kütüphane, estetik ve ergonomik tasarımıyla öğrencilerin okullarda bilgiyi sevme ve öğrenme etkinliklerine imkân veren sosyal etkinlik alanıdır.

 

 

Okullar taleplerini Bakanlığımıza, il/ilçe milli eğitim müdürlükleri aracılığıyla resmi yazı ile iletir. Başvurular Bakanlığımızın ilgili birimlerince değerlendirilir. Z-Kütüphaneler, hâlihazırda Milli Eğitim Bakanlığı tarafından kısıtlı bir bütçe ile kurulmaya devam etmektedir. Bunun yanında Belediyeler, İl Özel İdareleri, STK'lar, Hayırseverler, Okul Aile Birlikleri vb. tarafından da finanse edilebilmektedir. Z-Kütüphaneler, okulların zemin katı (giriş katı)'nda uygun mekânlara kurulur. Bu mekânların aydınlık, öğrencilerin kolay ulaşabileceği ve okul girişine yakın olması gerekmektedir. Z-Kütüphane kurulması için ayrılan alanın ilkokullar için 60-70 metre kare aralığı ölçülerinde, ortaokullar için 70-80 metre kare aralığı ölçülerinde, liseler için 80-100 metre kare aralığı ölçülerinde ve okulun  en az 200 öğrencisi olan ve eğitim-öğretime devam ediyor olması gerekmektedir.

 

 

 

  • Bakanlığımıza bağlı resmi okul/kurumlarına bakanlık yayınları depo mevcudu kitapları, Genel Müdürlüğümüze resmi yazı ile veya dhg_derskitapyayin@meb.gov.tr e-posta adresinden talep edilmesi halinde dağıtım planlamasına alınarak talep edilen kuruma gönderilmektedir.

 

Ücretsiz dağıtılan ders kitaplarının geri toplanarak yeniden dağıtılması; derslerin öğretim programlarının geliştirilerek güncellenmesi, takım kitaplarda öğrenci çalışma kitaplarının bir yıllık kullanmayı gerektirmesi, yıpranan kaybolan kitapların yerine yenileri verileceğinden öğrencilerin bir bölümüne yeni bir bölümüne eski kitap verilmesinin pedagojik olmaması gibi sebeplerle ders kitapları her yıl yeniden basılarak öğrenci ve öğretmenlerimizin hizmetine sunulmaktadır. Ayrıca; Bu ders kitapları okullar tarafından il/ilçe millî eğitim müdürlükleri koordinesinde ilgili eğitim- - öğretim yılı sonunda toplanılarak geri dönüşüme kazandırılmaktadır.

İlgili öğretim daireleri donatım taleplerini bütçe ve ödenek serbestisi durumuna göre değerlendirip karşılamaktadır.

Okul ve kurumlar ihtiyaçlarını e-talep modülüne Ocak - Şubat aylarında Bakanlıkça belirlenen tarihler arasında girebilmektedir.